Rozpoczęcie działalności dropshipping wymaga czegoś więcej niż tylko założenia sklepu internetowego i dodania produktów. Jeśli chcesz rozpocząć działalność dropshipping, musisz zrozumieć model biznesowy dropshipping, jak wybrać zwycięskie produkty i promować je wśród potencjalnych nabywców, jak znaleźć dostawców i komunikować się z nimi oraz jakie są najlepsze praktyki dropshippingu.
Chociaż droga każdego przedsiębiorcy do sukcesu jest inna, istnieją pewne ogólne wskazówki dotyczące dropshippingu, które powinieneś znać, aby uniknąć najczęstszych błędów, które zwykle popełniają początkujący.
Aby pomóc Ci ich uniknąć, przygotowaliśmy listę 31 najlepszych wskazówek dropshipping, które pomogą Ci rozpocząć i prowadzić udany biznes.
1. Sporządź listę wszystkich rzeczy, które Cię pasjonują.
Stwórz listę wszystkich rzeczy, które Cię ekscytują i sprawiają, że mówisz o nich z entuzjazmem. Oczywiście nie ma żadnych ograniczeń – możesz dodać do swojej listy dowolne zainteresowania zawodowe lub osobiste.
Pomyśl o tym, co lubisz robić w wolnym czasie. Na przykład, czy lubisz relaksujące wieczory, podczas których dbasz o siebie i rozpieszczasz twarz nawilżającymi maseczkami? W takim razie warto rozważyć założenie sklepu dropshipping z produktami kosmetycznymi.
A może naprawdę uwielbiasz samodzielnie naprawiać swój samochód i utrzymywać go w doskonałym stanie? W takim razie warto przyjrzeć się bliżej dropshippingowi części i akcesoriów samochodowych.
2. Upewnij się, że Twoja nisza jest dochodowa.
Zanim wskoczysz do jakiejkolwiek niszy dropshipping, musisz zmierzyć jej rentowność. Dokładnie! I to może być jedna z najlepszych wskazówek dotyczących dropshippingu!
Innymi słowy, nie tylko powinieneś znaleźć niszę, która Cię fascynuje, ale także upewnić się, że nisza, w której zamierzasz konkurować, jest opłacalna.
Mówiąc najprościej, należy określić rentowność tego segmentu rynku. Można to zrobić poprzez:
- Korzystanie z Google Trends. Dzięki Google Trends możesz analizować popularność zapytań w wyszukiwarce Google. Może to dać wgląd w to, dokąd zmierza nisza dropshipping, a także czy popyt na tym rynku rośnie, czy nie.
- Szukanie popularnych stron internetowych i blogów. W ten sposób możesz zweryfikować aktywność online. Innymi słowy, jeśli znajdziesz wiele witryn i blogów na temat swojej niszy, może to być dobrym wskaźnikiem, że jest ona popularna.
- Znajdowanie forów lub grup na Facebooku związanych z niszą. Jeśli znajdziesz forum/grupę z wieloma aktywnymi członkami, oznacza to, że ludzie pasjonują się tym tematem. Może to również sugerować, że ludzie są skłonni wydawać pieniądze na takie towary.
3. Poświęć czas na dogłębne zrozumienie potrzeb swojej niszy / grupy docelowej.
Musisz zidentyfikować problemy, z którymi borykają się Twoi docelowi odbiorcy. Ale co to oznacza? Oznacza to, że musisz dowiedzieć się, jakie wyzwania, problemy i pragnienia mają Twoi docelowi odbiorcy.
Na szczęście w dzisiejszych czasach nie jest trudno znaleźć te informacje. A oto jak znaleźć te informacje.
- Odwiedź fora i grupy na FB związane z niszą. Ponownie, fora i grupy mogą pomóc ci dowiedzieć się, o czym dyskutują ludzie. Mogą one również pomóc w analizie problemów, za rozwiązanie których odbiorcy chętnie zapłacą.
- Podglądanie reklam konkurencji. Twoim celem jest znalezienie reklam, które mają wysoki wskaźnik zaangażowania. Spróbuj znaleźć pozytywne komentarze i tagi produktów na portalach społecznościowych. Ostatecznie określisz, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem. Nie zapomnij o robieniu notatek.
- Przeprowadź badanie rynku. Jeśli to zrobisz, ocenisz luki na rynku, oczekiwania klientów, trendy cenowe i nie tylko.
4. Zacznij od małego sklepu, a następnie rozszerz ofertę produktów.
Jedną z najważniejszych wskazówek dotyczących dropshippingu dla początkujących jest rozpoczęcie od małej (ale nie za małej) ilości produktów. Wielu nowych dropshipperów popełnia błąd dodając, powiedzmy, 5000 produktów do swojego sklepu na początku.
Tak, wiemy, że importowanie różnych produktów do sklepu jest ekscytujące. I można to zrobić w krótkim czasie.
Problem polega jednak na tym, że gdy dodajesz zbyt wiele produktów do swojego sklepu trudniej jest dotrzeć z konkretną ofertą do klienta, klient również nie wiem w czym tak na prawdę sklep się specjalizuje.
Ofertę w każdej chwili możesz stopniowo rozszerzać i zwiększać sprzedaż jeśli zauważysz, że produkty z konkretnej grupy sprzedają się lepiej niż inne.
5. Przeprowadź wstępne wyszukiwanie dostawcy w Google.
Jak poradzić sobie z dropshippingiem bez Google?
Google wie wszystko. Wystarczy więc wpisać magiczne słowa, powiedzmy “dostawcy dropshippingu odzieży”, w polu wyszukiwania, a pojawi się wiele wyników wyszukiwania. Jak widać, jest to najbardziej podstawowe podejście.
6. Wykrywanie i unikanie nierzetelnych dostawców.
Niezależnie od tego, gdzie szukasz dostawcy, istnieje prawdopodobieństwo, że natkniesz się na nierzetelnych dostawców dropshipping. Musisz jednak być w stanie ich dostrzec i uniknąć.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek na co warto zwrócić uwagę wybierając dostawcę:
- Opłaty członkowskie. Wiarygodni dostawcy dropshipping zwykle pobierają pewne opłaty za dostawę i pakowanie. Nie pobierają jednak żadnych ukrytych lub dodatkowych opłat, takich jak miesięczne opłaty członkowski, z nielicznymi wyjątkami gdzie dostawca zapewnia wysokiej jakości zdjęcia i opisy produktów może pobierać jednorazowe opłaty lub niewielki abonament miesięczny.
- Nie sprzedają w detalu. Dobry dostawca nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem końcowym. Nie dodają swoich ulotek czy wizytówek do przesyłek. Sprzedają jedynie osobom posiadającym działalność gospodarczą. I NIE sprzedają w detalu. Lepiej o tym pamiętać, jeśli chcesz uniknąć kiepskiego dostawcy.
- Mają strony internetowe, które wyglądają nieprofesjonalnie. Jeżeli dostawca posiada słabej jakości stronę wyglądającą amatorsko lub jakby była nieaktualizowana od wieków może to świadczyć o tym, że taki dostawca świadczy słabej jakości usługi, jeśli komuś nie zależy na jakości swojej strony to również może mu nie zależeć na jakości wykonywanej usługi.
7. Współpraca z wieloma dostawcami.
Współpraca z więcej niż jednym dostawcą może być wielką wadą. Decydując się na współpracę z wieloma dostawcami nie tylko zwiększasz swoją ofertę produktów, zwiększasz również szansę na problemy logistyczne.
Zakładając 3 dostawców w Twoim sklepie może dojść do sytuacji w której klienci zakupią towar (po jednej sztuce) od każdego z nich, sytuacja taka doprowadza do konieczności poniesienia kosztu dostawy od 3 dostawców, jeśli przeniesiemy te koszta na klienta końcowego porzuci on zakup w naszym sklepie, jeśli będziemy chcieli sami pokryć koszt może się okazać że nasz zarobek będzie mniejszy niż koszt dostawy.
Tak więc wielu dostawców dropshipping nie jest dobrym pomysłem, przynajmniej nie na początkowym etapie.
8. Reklamuj swój sklep dropshipping za darmo.
Możesz nie mieć wystarczająco dużo pieniędzy, aby zainwestować w marketing na wczesnych etapach swojej działalności dropshipping.
Nie oznacza to jednak, że nie możesz znaleźć skutecznych sposobów na wyróżnienie swojej firmy.
Jeśli nie możesz sobie teraz pozwolić na żadne wydatki marketingowe, możesz zdecydować się na promowanie swojego sklepu dropshipping za darmo.
Jednym ze sposobów na darmowy marketing jest prowadzenie profili w mediach społecznościowych, dobrze prowadzony profil może skutkować duża ilością odwiedzin naszego sklepu co w konsekwencji przełoży się na sprzedaż.
Więcej o marketingu w mediach społecznościowych możesz przeczytać w osobnym artykule pod tytułem: Co to jest social media marketing?
9. Korzystaj z płatnych promocji.
Twoja płatna strategia marketingowa dropshipping może obejmować jedną lub więcej taktyk. I byłoby lepiej, gdybyś mógł wdrożyć więcej niż jedną taktykę.
Niektóre skuteczne taktyki płatnego marketingu dropshipping obejmują reklamy na Facebooku, reklamy Google, marketing influencerów, reklamy wideo itp.
Wybór odpowiedniej strategii i formy reklamy powinien być starannie przemyślany i dopasowany do niszy w której działamy.
10. Dodaj opinie klientów do swojego sklepu internetowego.
Możesz zwiększyć prawdopodobieństwo przekształcenia przypadkowych przeglądających w chętnych kupujących, dodając opinie klientów do swojego sklepu.
Jest to świetna strategia marketingowa, aby zweryfikować swoje produkty i ogólny biznes dropshipping.
Warto zadbać o to aby klienci zostawiali opinie o produkcie zakupionym w naszym sklepie oraz o samym sklepie, każda opinia wpływa na wiarygodność naszego sklepu dlatego warto o to zawalczyć np. proponując klientom kod rabatowy na kolejne zakupy w zamian za pozostawienie opinii.
11. Natychmiastowe rozwiązywanie problemów z realizacją.
Nawet najlepsi dostawcy popełniają błędy. Tak więc, jako właściciel sklepu dropshipping, musisz nauczyć się radzić sobie z błędami w realizacji zamówień dropshipping.
Oto, co należy zrobić, gdy dostawca wyśle niewłaściwy/uszkodzony przedmiot, przedmiot trafi pod niewłaściwy adres lub wystąpi opóźnienie w realizacji zamówienia itp.
- Przyznaj się do błędu. Nawet jeśli nie jest to Twoja wina, ważne jest, abyś przyznał się do problemu. Poinformuj klienta, że rozumiesz problem. Następnie przeproś go za zaistniałą sytuację. Możesz użyć szablonu przeprosin, takiego jak to: “Jest nam naprawdę przykro, że miałeś do czynienia z [problem]…”.
- Poinformuj klienta, że naprawisz problem i wynagrodzisz mu to. Możesz na przykład zaoferować klientowi zniżkę na przyszły zakup.
- Niech dostawca zapłaci za naprawienie swojego błędu. Chociaż musisz wziąć odpowiedzialność za błąd, nie oznacza to, że musisz obniżyć marżę zysku dropshipping.
12. Profesjonalna obsługa zamówień niedostępnych w magazynie.
Nawet jeśli współpracujesz z najlepszymi dostawcami, od czasu do czasu możesz doświadczyć tego problemu. Na szczęście z trudnymi sytuacjami można poradzić sobie profesjonalnie.
- Pozyskaj produkt od innego dostawcy. Jeśli to możliwe, nie informuj klienta o braku towaru w magazynie. Zamiast tego, zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby pozyskać produkt od innego dostawcy.
- Zaoferuj klientowi podobny produkt. Innym świetnym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem jest zaoferowanie klientowi podobnego, ale lepszego produktu.
13. Wykrywanie nieuczciwych zamówień.
Tak, nawet w modelu biznesowym dropshipping nieuchronnie będziesz mieć do czynienia z nieuczciwymi zamówieniami.
Możesz jednak wykrywać takie zamówienia i zapobiegać im. Oto kilka oznak nieuczciwych zamówień.
- Duże zamówienia pobraniowe. Wyjątkowo duże zamówienie pobraniowe może być oznaką oszustwa lub zamówieniem wysokiego ryzyka. Należy więc być bardzo ostrożnym w przypadku takich zamówień.
- Zamówienia od tego samego klienta następujące krótko po sobie. Jeśli zauważysz kilka zamówień na te same dane następujące krótko po sobie, w szczególności z różnymi formami zapłaty, np. rozpoczęta płatność przelewem a następnie płatność za pobraniem, może to być oznaka że ktoś chce nas oszukać.
14. Tworzenie atrakcyjnych ofert i pakietów produktów.
Jest to jedna z najważniejszych wskazówek dropshipping. Nie chcesz być dropshipperem, który nie oferuje pakietów produktów, prawda?
Pamiętaj, że odwiedzający Twoją witrynę mogą nie mieć motywacji do zakupów w Twoim sklepie. Musisz jednak zachęcić ich do działania.
Na przykład, jeśli określony produkt dobrze się sprzedaje, spróbuj dowiedzieć się, co klienci mogą chcieć w połączeniu z tym produktem i połącz je razem. To samo zrób w przypadku produktów które sprzedają się gorzej.
Łączenie produktów może wyróżnić Twoją ofertę na tle konkurencji co może spowodować wzrost sprzedaży. Przykładowo, prowadząc sklep odzieżowy ciężko będzie sprzedać samą czapkę zimową ale jeśli połączysz czapkę, rękawiczki i szal Twoja oferta będzie bardziej “pełna”.
15. Uprość i zoptymalizuj proces realizacji transakcji.
Czy Twoje dane analityczne pokazują, że wiele osób odwiedza Twoją witrynę, ale opuszcza ją bez dokonania zakupu? Przyczyną może być proces realizacji zakupu. Być może jest on zbyt długi.
Albo jest zbyt skomplikowany. Ale nie martw się. Możesz go uprościć i zoptymalizować, aby zamienić więcej odwiedzających w klientów.
- Wyeliminuj zbędne kroki w procesie realizacji zakupu. Może to sprawić, że więcej potencjalnych klientów dokona konwersji.
- Oferuj wiele metod wysyłki i bramek płatności. Z pewnością możesz zwiększyć sprzedaż dzięki większej liczbie opcji wysyłki i płatności.
- Wyświetlaj etykiety bezpieczeństwa. Gdy klient wprowadza swoje dane wysyłkowe, rozliczeniowe i osobowe, oczekuje, że system będzie bezpieczny.
16. Zapewnienie doskonałej obsługi klienta.
Jako dropshipper oszczędzasz wiele wysiłku i czasu, ponieważ nie musisz zajmować się zapasami, pakowaniem i wysyłką.
Dlatego też ważną rzeczą, jaką musisz zrobić, jest zapewnienie doskonałej obsługi klienta w dropshippingu. Uczyń klienta “królem” i zawsze stawiaj go na pierwszym miejscu.
Wystarczy postępować zgodnie z tymi prostymi wskazówkami dropshipping i jesteś na dobrej drodze.
- Znaj swoje produkty.
- Zawsze zachowuj pozytywne nastawienie.
- Rozwiązuj wszelkie problemy, które mogą się pojawić w kreatywny i terminowy sposób.
- Zawsze bądź dostępny dla swoich klientów i pozwól im skontaktować się z Tobą za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu, portali społecznościowych, czatów na żywo itp.
17. Dodaj numer telefonu do swojego sklepu.
Dodanie numeru telefonu do sklepu dropshipping sprawia, że Twoja firma wygląda na bardziej godną zaufania dla klientów.
Ponadto buduje świetny dowód społeczny, a rozmowa z klientem może pomóc w budowaniu lepszych relacji.
Rozważ więc dodanie numeru telefonu w nagłówku lub stopce swojego sklepu dropshipping, aby był łatwo widoczny dla użytkowników.
18. Dodaj stronę FAQ.
Odkryjesz najczęstsze pytania zadawane przez konsumentów po pewnym czasie prowadzenia sklepu dropshipping.
Dlatego pamiętaj, że prawdopodobnie są inni ludzie, którzy nie zadali pytania i po prostu odeszli.
Tak więc, bez względu na porę dnia, możesz zapewnić im rozwiązanie najczęstszych problemów i pytań, korzystając z sekcji często zadawanych pytań (FAQ).
Rozpoczynasz biznes dropshipping i obawiasz się porażki? Nie martw się – nie jesteś sam.
Możesz dać swojemu start-upowi największą szansę na sukces dzięki tym prostym wskazówkom dropshipping dla początkujących.