Trudno sobie wyobrazić e-sklep, w którym brakuje zdjęć towarów. Niemniej jednak obrazy mają swoje wymiary, co wpływa na prędkość wczytywania strony. Z tego powodu tak kluczowe jest zoptymalizowanie grafik na stronie. W dodatku, zdjęcia produktowe to nie jedyna grafika, używana na stronie. W tym artykule przedstawimy powody, dlaczego obrazy są tak istotne, jak je wykonywać oraz co może pomóc w optymalizacji grafik na stronie.
Dlaczego warto zadbać o dobre zdjęcia na stronie?
Zdjęcia produktowe pełnią istotną rolę. Ich znaczenie będzie uzależnione od rodzaju sprzedawanych przedmiotów. Jednak w niektórych sytuacjach mogą być nawet ważniejsze niż opis. Wszystko to z powodu, że ludzie głównie polegają na wzroku. Dlatego jeśli sprzedawane produkty mają służyć jako ozdoby lub są to ubrania, każdy będzie w pierwszej kolejności oceniał je na podstawie zdjęcia, na tej podstawie podejmie decyzję, czy mu się podobają. Nawet doskonały opis nie pomoże, jeśli wizualnie coś klientowi nie odpowiada. Oczywiście, jeśli sprzedawane są narzędzia lub wiele innych przedmiotów o funkcjonalnym charakterze, również zdjęcia są niezbędne. W przypadku wysokiej jakości grafik, można wyróżnić się spośród konkurencji. Jednak fotografie mają także znaczenie dla optymalizacji SEO strony. Każdemu sklepowi zależy na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania. Google po prostu lepiej ocenia strony, na których znajdują się zdjęcia. Ponadto, jeśli zdjęcia są właściwie umieszczone na stronie, można je również znaleźć w wynikach wyszukiwania w Google Grafika.
Zdjęcia na blogu i postach na Facebooku
Umieszczanie obrazów nie powinno ograniczać się jedynie do stron z produktami. Równie istotne są grafiki, które upiększą posty w mediach społecznościowych lub artykuły na blogu. W przypadku pierwszego scenariusza, niemożliwe będzie przyciągnięcie uwagi do własnego postu, jeśli brakuje w nim zdjęcia. Natomiast w przypadku bloga, warto np. umieszczać obrazy pomiędzy akapitami. Jeśli zaś tworzy się poradniki, dobrze jest fotografować czynności, które trudno opisać w słowach. To znacznie zwiększy użyteczność artykułu. Z kolei ludzie będą wiedzieć, że jest się specjalistą w danej dziedzinie i z większą chęcią dokonają zakupu na stronie.
Skąd brać zdjęcia?
Oczywiście jeśli chodzi o zdjęcia produktowe w dropshippingu to zazwyczaj są one dostarczane wraz z opisami produktów w pliku który otrzymamy od hurtowni. Jednak ilustracje do wpisów na blogu lub mediach społecznościowych można po prostu czerpać z internetu. Oczywiście, nie wolno po prostu pobrać i umieścić na stronie dowolnego obrazu. Jednak w sieci dostępne są tzw. repozytoria zdjęć. Można tam przeglądać i pobierać obrazy, a następnie wykorzystać je na własnej stronie. W repozytoriach tych dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne fotografie. Podczas pobierania należy jednak zwracać uwagę na licencję zdjęcia. Innymi słowy, nie zawsze darmowe zdjęcie można wykorzystać w celach komercyjnych. Najpopularniejsze repozytoria obrazów to m.in.: Pixabay, Pexels, Freepik.
Grafika to nie tylko zdjęcia produktowe
Jeśli chce się przekonać klienta, istotne będzie umieszczenie na stronie znaczącej ilości grafik, wykraczających poza same zdjęcia produktowe. Staranna oprawa wizualna stanowi fundament. Projektowanie strony internetowej ma duże znaczenie dla potencjału sprzedażowego. Warto umieszczać różnorodne ikony, które będą symbolizować np. link do fanpage’a. Dobrym pomysłem są również różnego rodzaju infografiki na stronach z produktami. Jeśli tylko ma się koncepcję, jak w formie graficznej ukazać zalety swojego produktu, warto to uczynić. W wielu przypadkach może się zdarzyć, że ludzie ochoczo spojrzą na infografikę, zamiast czytać to samo w opisie, zwłaszcza jeśli znajduje się na końcu.
Waga grafik
To istotna kwestia, zwłaszcza ze względu na wpływ na prędkość ładowania strony. Ma to znaczenie zarówno dla SEO, jak i dla zwyczajnych użytkowników. Podczas oceny jakości strony, Google wyżej ocenia te witryny, które wczytują się szybciej. Dla klientów zakupy internetowe to przede wszystkim kwestia szybkości. Łatwo więc ich zniechęcić. Jeśli strona długo się ładuje, po prostu ją opuszczą. Nie należy zatem umieszczać na stronie zdjęć o najwyższej rozdzielczości. Powinno się również zapewnić klientom możliwość przeglądania różnych zdjęć. Oznacza to, że na stronie produktowej powinno być zdjęcie, które szybko się wczytuje, ale oczywiście nie jest ono w złej jakości. Jednak jeśli klient kliknie na zdjęcie, otworzy je w właściwej, większej rozdzielczości. W takim przypadku większość klientów zdaje sobie sprawę, że zdjęcie będzie wymagało chwili na załadowanie. Przecież kliknęli na obraz, aby zobaczyć produkt ze wszystkimi detalami. Przy optymalizacji rozmiaru zdjęć można skorzystać z narzędzia o nazwie ImgOpt.pl. Jest to doskonałe narzędzie do kompresji fotografii i grafik.
Dobrze opisane zdjęcie
Jeśli zdjęcia i grafiki mają przynosić nie tylko wizualne korzyści, należy odpowiednio je opisać. Służą temu atrybuty alt i title. Nie należy tutaj stosować sztuczek ani opisywać czegoś na zdjęciu, czego tam faktycznie nie ma. Google szybko wykryje takie próby oszustwa i ukarze stronę niską pozycją w rankingu. Samo nazwanie pliku również powinno w pewnym stopniu opisywać, co znajduje się na zdjęciu. Takie opisy są również pomocne dla osób niewidomych, które dzięki nim mogą dowiedzieć się, co jest na obrazie. Podobnie będzie w przypadku, gdy z jakiegoś powodu obraz nie zostanie załadowany. Przynajmniej pojawi się informacja, co jest na nim przedstawione. Również dobrze wygląda, jeśli każde zdjęcie ma swój podpis.
Mapa obrazów
To element, który będzie użyteczny, gdy robot Google przegląda stronę. Dzięki temu rodzajowi przewodnika, Google będzie miało znacznie łatwiejsze zadanie w zlokalizowaniu wszystkich grafik na stronie. Jest to dedykowany plik, który zawiera wykaz wszystkich obrazów. Na szczęście w internecie istnieje kilka narzędzi, które mogą wygenerować tę mapę.