Z roku na rok dropshipping zyskuje coraz większą popularność. Dlaczego? Nie musisz fizycznie posiadać produktów, które widnieją w sklepie internetowym, ponieważ do klienta trafiają one bezpośrednio z hurtowni, z którą zawarłeś umowę, a na start wystarczy Ci jedynie minimalny wkład własny i sklep internetowy – to rzeczywiście dobre powody do otworzenia takiego biznesu. Sprawdź jak zacząć prowadzić sklep w modelu dropshipping krok po kroku.
Pierwsze kroki, jak zacząć dropshipping?
Żeby zacząć musisz określić co chcesz sprzedawać, ale warto podkreślić, że dropshipping umożliwia sprzedawanie praktycznie każdego rodzaju asortymentu.
Lepiej jednak wybrać produkty, których konkurencja nie jest duża, które są łatwe do sprzedania i nie będą generować zwrotów, a jeśli już będą generować to będzie ich mało. Produkty mniejsze, nawet w przypadku reklamacji nie będą generować takich problemów jak produkty duże, które zajmują o wiele więcej miejsca. Należy pamiętać że to na sprzedawcy a nie hurtowni leży obowiązek przyjęcia zwrotu towaru.
Sprawdź również, które towary są najczęściej zwracane. Przykładowo buty są produktem, których zwroty są stosunkowo częste, tak samo jak ubrania, zazwyczaj dlatego że klienci zamawiają je aby przymierzyć je w domu i jeśli rozmiar nie będzie odpowiedni zwracają produkty do sprzedawcy.
Dodatkowym plusem dropshippingu jest to, że początkowo nie potrzebujesz działalności gospodarczej, żeby rozkręcić swój biznes. Nie musisz zatem płacić składek ZUS. Bez rejestrowania działalności możesz gromadzić zarobki do kwoty wielkości połowy stawki minimalnej/rok. Rejestracja firmy jest wymagana powyżej tej kwoty. Musisz natomiast zapłacić podatek od zarobku do Urzędu Skarbowego.
Pamiętaj o tym, że w przypadku działalności nierejestrowanej, nie każda hurtownia zgodzi się z Tobą współpracować, większość hurtowni które godzą się na współpracę z osobami bez działalności zazwyczaj ma gorszą ofertę cenową lub nawet same sprzedają towar w detalu stanowiąc dla Ciebie konkurencję.
Budowa sklepu internetowego.
Do stworzenia biznesu jak w każdym innym handlu online niezbędne jest posiadanie własnego sklepu internetowego. Pozornie najprostszym i jednocześnie najtańszym wyjściem jest skorzystanie z gotowego oprogramowania e-commerce w ofercie abonamentowej (SAAS). Nie musisz się wówczas martwić procesem stworzenia sklepu internetowego, czy kwestią integracji z hurtownią.Takie rozwiązanie ma jednak również sporo minusów (o tym w innym artykule).
Kolejnym wyjściem jest zbudowanie sklepu samemu, bazując na poradnikach dostępnych w internecie i na naszej stronie można zbudować sklep samemu, wystarczy odrobina chęci i można zbudować prosty sklep w oparciu o Woocommerce. To rozwiązanie niestety również niesie za sobą sporo minusów, głównym jego minusem jest konieczność poświęcenia czasu na zapoznanie się z poradnikami a napotkane po drodze problemy często zniechęcają do dalszego działania.
Polecamy jednak zlecić to zadanie firmie która specjalizuje się w budowie tego typu rozwiązań (Możesz to zlecić np. Nam), która będzie w stanie zadbać dodatkowo o pozycjonowanie i zapewni opiekę techniczną. Jest to najdroższa opcja, jednak dzięki wykonaniu sklepu dedykowanego dla Twojego biznesu masz dużo więcej korzyści niż w przypadku pierwszych dwóch opcji, do najważniejszych zalet należy zaliczyć indywidualny wygląd, integrację z hurtowniami nie tylko tymi dostępnymi w panelu sklepu, niezależność w dalszych modyfikacjach sklepu.
Współpraca z wybraną hurtownią
Zaczynając współpracę z daną hurtownią prawdopodobnie nie będziesz mógł liczyć na duże rabaty. Hurtownie dostosowują ceny indywidualnie do każdej firmy. Im więcej klientów zdobędziesz tym z czasem będziesz mógł liczyć na wyższe rabaty. Początkujące firmy zwykle znacząco obniżają narzuconą marżę, żeby przyciągnąć klientów. Pamiętaj też, żeby zawsze dokładnie zapoznać się z warunkami jakie oferuje dana hurtownia zanim zaczniesz z nimi współpracę.
Niektóre hurtownie wymagają podpisania umowy o współpracy, inne tego nie robią i wystarczy samo założenie konta w ich systemie, jeszcze inne wymagają opłaty za dostęp do ich pliku xml.
Wybór odpowiedniej hurtowni to jedna z najważniejszych decyzji i nie należy się spieszyć z jej wyborem.
Integracja z wybrana hurtownią
Łącząc swój sklep internetowy z wybraną hurtownią możesz natychmiastowo sprzedawać cały asortyment jakim dysponuje dana hurtownia. Import obejmuje wszystkie dane przygotowane do importu takie jak: tytuły, opisy, ceny (hurtowe), zdjęcia. Produkty są importowane do sklepu automatycznie, nie musisz tworzyć opisów, czy ręcznie fotografować każdego produktu. Model dropshippingu to ogromna oszczędność czasu, jak również pieniędzy. Dane dotyczące produktów (ceny, opisy, stan magazynowy) są aktualizowane automatycznie, dzięki czemu nie tracisz czasu na ręczne aktualizowanie czasem wielu tysięcy produktów. Warunkiem koniecznym do takiej integracji jest dostarczenie przez hurtownię pliku XML, CSV lub json.
Pozycjonowanie i promocja w mediach społecznościowych
Przy tak kompleksowym systemie jakim jest dobrze wykonany sklep internetowy, Twoim najważniejszym zadaniem pozostaje zdobycie klientów, aby ich pozyskać niezbędna jest promocja twojego sklepu. Działania promocyjne w internecie możemy podzielić na:
- Paid search – linki sponsorowane, możesz je zobaczyć na samej górze wyników wyszukiwania. Są to działania płatne.
- SEO(pozycjonowanie) – służy do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Działania pozycjonerskie obejmują: dostosowanie treści zawartych w tagu tytułowym, dobranie odpowiednich nagłówków, przypisanie tekstu alternatywnego do grafik i innych obiektów, poprawne zaaranżowanie elementów na stronie takich jak np. treści menu, skrócenie czasu ładowania strony, przygotowanie pod SEO wewnętrznych tekstów na stronie i dopasowanie już istniejących, udostępniania z mediów społecznościowych, zdjęcia, wideo i wiele innych.
- Promocja strony w mediach społecznościowych – działania płatne na Facebook’u, Instagramie, TikToku i innych kanałach social media
- Skorzystanie z pomocy znanych influencerów – promocja swoich produktów i marki u znanych osób to bardzo skuteczna droga do pozyskania nowych klientów. Ludzie wzorują się na swoich „idolach” i wierzą w ich opinię na temat wybranego produktu. Wybór influencera zależy od budżetu jakim dysponujesz.